Tájékoztató a Műszaki Informatika
Szak IV-V. évfolyam
Önálló laboratórium c. tantárgy
lebonyolításáról az 2004/05.
tanév I. félévében
A tárgy félévközi követelményei, a gyakorlati jegy megszerzésének feltételei és a legfontosabb tudnivalók a "tantárgy adatlap"-ban találhatók meg (ld. hirdetőtábla). Ezen túlmenően az alábbiak érvényesek az 2004/05 tanév I. félévében:
2. hét végéig: konzulens kiválasztása
3. hét végéig: témaválasztás beregisztrálása az intraweben + konzulenssel elfogadtatni az intraweben a jelentkezést
3. héten: munkaterv leadás. Egy minta munkaterv itt olvasható: munkaterv.txt
Beadás módja: A beadás kizárólag elektronikusan történhet, a IV-V. évesek számára a
12. hét folyamán: beszámoló a konzulensnél
13-14. hét folyamán: írásbeli beszámoló beadása; valamint az arra adott, legalább elégséges konzulens osztályzat eljuttatása a tárgyfelelőshöz.
13-14. hét folyamán: szóbeli beszámolók.
A félév végén a hallgatók munkájukról írásbeli és szóbeli beszámolót tesznek:
Az írásbeli beszámoló:
Az írásbeli beszámoló célja a félévi munka dokumentálása, valamint a mérnöki dokumentumok elkészítésének gyakorlása. Ezek alapján a két alapvető követelmény a következő (a részletes követelményekről lásd a dokumentum végét):
Terjedelem, külalak: Kötelező az előírt dokumentum-sablon (template használata), erről lásd a félév lezárása c. hirdetményt. Az abban megadott beállításokkal 7.szemeszteres hallgatóknak min5, max. 7 oldal, 9. szemeszteres hallgatóknak min. 10, maximum 12 oldal függelékekkel együtt.
Beadás módja: A beadás kizárólag elektronikusan történhet, a IV-V. évesek számára a
a 7. szemeszteres hallgatók számára az URL az ftp://tttinfoonlab@inflab.tmit.bme.hu/2004-osz/irasbelik/7.szemeszter,
névkonvenció: <NEPTUNCODE>.<formátum_függő_kiterjesztés>
a 9. szemeszteres hallgatól számára az URL ftp://tttinfoonlab@inflab.tmit.bme.hu/2004-osz/irasbelik/9.szemeszter.
A névkonvenció: <vezeteknev_keresztnev>.<formatum_fuggo_kiterjesztes>
(A fájlnevekben ékezetes betüket ne használjatok!)
A használandó jelszó mindenki számára 'onlab2004. A fájlformátum PDF, ADSC-konform(!) PostScript, vagy RichTextFormat (RTF), vagy (ellenőrzötten vírusmentes!) MSWord. A kiválasztott elektronikus formátumot (az ipari munkahelyi gyakorlatnak megfelelően) a konzulens (a dolgozó "főnöke") írja elő a hallgatónak (a "beosztottnak")a fenti formátumokon belül, tehát a hallgatók által nem választható szabadon! A beszámoló beadását a konzulensnek előzetesen engedélyeznie kell! Az engedélyezés módja: a tárgykövetelményekkel összhangban konzulens osztályzatot ad az írásos beszámolóra az I.1.-I.5. kritériumok alapján (lásd lentebb), s azt eljuttatja a tárgyfelelőshöz e-mail-ben, írásban, vagy egyéb alkalmas (hiteles) módon. A konzulens által elégtelennek minősített beszámoló nem adható be!
Beadás határideje: A tervezett szóbeli beszámoló előtt legalább 5 nappal. A beadott írásmű elolvasására a tárgyfelelősnek 3 nap áll rendelkezésére, majd az írásbelit az I.1.-I.5. kritériumok alapján a “kívülálló szakmabeli” szemszögéből értékeli és osztályozza, s erről mailben értesíti a hallgatót és konzulensét. Ha a követelményeknek részben nem felel meg, akkor a beszámolót visszaadja és e-mailben hiánypótlásra szólítja fel a hallgatót. Amíg az alapvető követelményeknek nem felel meg az írásbeli, s ennek megfelelően mind a konzulens, mind a tárgyfelelős legalább elégségesre nem osztályozta, addig szóbeli beszámolót nem tehet hallgató. Ha ez a szorgalmi időszak végéig elhúzódik, akkor hallgató gyakorlati jegyet csak ismételt vizsga jelleggel kaphat.
A szóbeli beszámoló:
A beszámoló célja az ipari/vállalati környezetében szokásos, a menedzsment felé adott projekt beszámoló (“briefing”) gyakorlása. A hallgatónak “el kell adnia” a munkáját a közönség felé. Ennek megfelelően a szóbeli beszámoló:
Minimális/névleges/maximális időtartama: 7. szemesztereseknek 4/5/6 perc, 9. szemesztereseknek 8/10/12 perc.
Formátuma: elektronikus, vetített képes (MS-PowerPoint, OpenOffice, Acrobat, Ghostview, stb. “slide-show”) prezentáció (a fóliákat nem kell/szabad kinyomtatni!!!). A prezentációk helyszínén MS-Office, Acrobat reader, GhostView fog rendelkezesre állni, ettől eltérő használni kívánt vetítő programról előzetes egyeztetés szükséges. A prezentációkat előzetesen az
a 7. szemeszteres hallgatók
számára az URL az ftp://tttinfoonlab@inflab.tmit.bme.hu/2004-osz/prezentaciok/7.szemeszter,
névkonvenció: <NEPTUNCODE>.<formátum_függő_kiterjesztés>
a 9.
szemeszteres hallgatók számára az URL az
ftp://tttinfoonlab@inflab.tmit.bme.hu/2004-osz/prezentaciok/9.szemeszter.
A névkonvenció: <vezeteknev_keresztnev>.<formatum_fuggo_kiterjesztes>
(A fájlnevekben ékezetes betüket ne használjatok!)
A használandó jelszó mindkét esetben 'onlab2004'.
Tartalom: A szóbeli beszámolóból is az alapvető információknak ki kell derülnie közönségnek: A hallgató neve, konzulense(i), a kapott feladat. Mi volt a kiindulási állapot, hova jutott el a félév végéig. A hallgató saját munkájának egyértelmű elkülönítése az esetleges társakétól. Esetleges további tervek. Felhasználtforrásanyagok listája.
Előfeltétele: Határidőre beadott, mind a konzulens, mind a tárgyfelelős által legalább elégségesnek ítélt írásbeli, valamint előzetes jelentkezés szóbeli-időpontra. Ezek hiányában szóbeli beszámoló nem tehető! A be nem adott írásbeli max. a szóbeli megkezdéséig pótolható, különeljárási díj mellett.
I. Az írásbeli beszámolóval szembeni követelmények és az osztályzás szempontjai:
A fentieknek megfelelően az írásbeli beszámolót értékelő konzulens illetve a tárgyfelelős az alábbi 5 fő szempontrendszer szerint értékel:
I.1. Megfelelő-e az elméleti bevezető és az irodalomjegyzék? Igen [ ] Nem [ ]
A
bevezetőhöz: A szakmai alapműveltséggel rendelkező, de kívülálló olvasó
képes-e megérteni, képet alkotni magának a vizsgált problémáról az írásos
beszámoló mű alapján? Megfelelő-e a tárgyalás színvonala, mélysége?
Az irodalomjegyzékhez: Megadott-e mindenfelhasznált irodalmat? Elegendő gyakorisággal hivatkozott-e
(!!!) a kapott irodalomra? Kiderül-e, hogy mi az, ami nem
a hallgató saját eredménye, hanem irodalomból, vagy másoktól átvett? Egyértelműenvisszakereshető-e a hivatkozott forrás a megadott bibliográfiai
adatok alapján? És így tovább...
I.2. Egyértelmű-e munka kiindulási állapotának ismertetése? Igen [ ] Nem [ ]
Egyértelműen kiderül-e, mi az, amit készen kapott a hallgató, s mi az, amit nem? Mit, honnan szerzett be? És így tovább...
I.3. Egyértelműen kiderül-e, mi volt a hallgató saját, elvégzett munkája a félév során? Igen [ ] Nem [ ]
Egyértelműenkiderül-e, mi az, amit maga végzett el a hallgató, s mi az, amit nem? Mi az, ami az esetleges társak eredménye? Az írásos beszámoló alapján megítélhető-e a hallgató félévi munkaráfordítása? És így tovább...
I.4. Egyértelmű-e a munka végállapotának ismertetése? Igen [ ] Nem [ ]
Ha a hallgató váratlanul és véglegesen eltűnne a félév után, hatékonyan folytatható lenne-e a munkája a dokumentáció alapján? Megadta-e, hogy pl. melyik adatállomány mit tartalmaz, hol található, melyik verziója az érvényes, stb.? Program készítés esetén van-e fejlesztői/programozói dokumentáció? És így tovább...
I.5. Megfelelő-e a dokumentum technikai színvonala? Igen [ ] Nem [ ]
A megadott dokumentum-sablont (template) használta-e? Az előírt fájlformátumot használta-e (vírusveszély!)? Van-e elegendő mennyiségű és színvonalú ábra, táblázat? Vannak-e kép-, illetve táblázat-aláírások? Hivatkozik-e az ábrákra a szövegben? Van-e szöveges ismertetés az ábrákról, amely felhívja a figyelmet az ábra lényeges részeire? És így tovább...
Ha mind az öt kérdésre egyértelmű igen a válasz, akkor jár az írásbeli beszámolóra 5 (jeles) osztályzat, egyébként arányosan rosszabb jegyet kap a hallgató!
II. A szóbeli beszámolóval szembeni követelmények és az osztályozás szempontjai:
A szóbeli beszámolót a tárgyfelelős osztályozza, a jelenlevő konzulens véleményének meghallgatásával. Az osztályzás kritériumai:
II.1. Kiderült-e, ki az előadó, mi volt a feladat, a kiindulási állapot? Igen [ ] Nem [ ]
Hallgató neve(!), konzulens neve(!), feladat címe, bevezető fóliák színvonala, és így tovább...
II.2. Kiderült-e, hova jutott el a félév végéig?Igen [ ] Nem [ ]
Mit olvasott el, mi készült el, mi az, ami “működik”? És így tovább...
II.3. Megítélhető-e, hogy mi volt a hallgató saját munkája?Igen [ ] Nem [ ]
Elkülönítette-e a saját részét a többiekétől? Feltüntette-e, mit vett át másoktól (forrásmunkák)? És így tovább...
II.4. Betartotta-e a megadott időkorlátokat? Igen [ ] Nem [ ]
Jól osztotta-e be az idejét? És így tovább...
II.5. A prezentáció technikai színvonala. Jó[ ] Rossz [ ]
Hogyan boldogul a program kezelésével? Olvashatók-e a fóliák? Előadástechnika, artikuláció, hadarás, közönség felé fordulás. És így tovább...
Ha mind az öt kérdésre egyértelmű igen/jó a válasz, akkor jár a szóbeli beszámolóra 5 (jeles) osztályzat, egyébként arányosan rosszabb jegyet kap a hallgató!